dimecres, 10 de març del 2010
Anàlisi de la publicitat audiovisual
Introducció: preparar text
Plantilles d'anàlisi:
- Per a la publicitat de begudes alcohòliques
- Per a la publicitat de medicaments
- Per a la publicitat dels productes del tabac
- Altres
Nota: aquestes plantilles s'aniran actualitzant en la mesura que les dades analitzades indiquin que hi ha elements que convé precisar amb més detall dins de cada mostra o categoria d'anuncis.
Anàlisi de la publicitat audiovisual
Dades generals
Nº de registre
Sector: à salut, begudes alcohòliques, cosmètica, moda, etc.
Subsector:
Any: à2004,2005,2006,2007...
Marca: à Dormidina, Granex, Dulcolaxo...
Anunciant: à
Agència de Publicitat:
Agència de Mitjans:
Planificació: à Hivern, Estiu, Vacances, etc...
Públic objectiu: à Edat (*); Sexe (H-D); Nivell (alt, mig-alt, mig-mig, mig-baix, baix); i hàbitat (urbà, rural, ...)
Transcripció de l’anunci (locució dels personatges + textos + explicacions que ajudin a entendre l’anunci):
Nota: La transcripció suposa convertir l’anunci audiovisual en un text. Com a complement, es poden fer 5 o 6 captures de pantalla (selecció d’imatges que sintetitzin la narració).
Dolències: expressió del problema
Dins aquest apartat hi ha els següents camps:
Dolència/es:
Forma d’expressió de la dolència :
Exemple: Dolència
à insomni, acné, estrenyiment, mucositat, tos, dolors musculars, dolor, costipat, mal de coll, congestió nasal, etc...
Forma d’expressió de la dolència
à Negació del problema, exageració del problema, etc...
Benefici i demostració creativa
Benefici:
Demostració:
Concepte (idees-eixos):
Benefici 1
à solució del problema (efectivitat), etc...
Tipus de benefici à racional, emocional, mixt, no queda clar.
El benefici està relacionat amb la solució del problema à si, no, no queda clar
El benefici està relacionat directament amb l’efectivitat à si, no, no queda clar
El benefici és representat de forma objectiva à si, no, no es veu clar
L’anunci fa referència a l’ús racional del medicament? à si, no, no es veu clar
Hi ha exageració en el problema (dolència)? à si, no, no es veu clar
Hi ha exageració en el benefici (solució)? à si, no, no es veu clar
Demostració creativa : breu descripció
Quins elements criden més l’atenció: breu descripció:
S’aprecia un Key visual que consisteix en que el personatge expressa la seva satisfacció per la solució del problema? à si, no, no es veu clar
(Key visual consistent en expressió de satisfacció per solució del problema)
Elements informatius de l’anunci:
Elements persuasius de l’anunci:
Fa referència a la salut de manera expressa o explícita? à si, no, no es veu clar
Fa referència a la salut de manera implícita? à si, no, no es veu clar
Elements que aporten credibilitat al benefici: à la realització, l’entorn, els personatges, etc...
Elements que aporten creativitat a la demostració: à la realització, els personatges, etc..
Utilitza explícitament el terme eficàcia? à si, no,
Utilitza imatges o gràfics que suggereixin eficàcia? à si, no,
Quina és la resposta esperada després de veure l’anunci? à recordar (tenir en compte el producte), compra, etc...
Utilitza l’esquema problema-solució? à si, no
Utilitza figures retòriques: à metàfora, el·lipsi, metonímia per contigüitat, etc...
Fa apel·lació a: la por (àsi, no); humor (àsi, no); testimonials (àsi, no); exageracions (àsi, no); al fet que ho faci tothom (àsi, no); a l’èxit (àsi, no); etc...
Quin tipus de comportaments i de conseqüències es mostren?
à Si prens el producte, solucionaràs el problema (dolència)
à... etc
Forma d’expressió dels següents elements:
Eficàcia
Seguretat
Qualitat
Tolerància
Rapidesa
Comoditat
Confiança
Puresa
Tolerància
Visualment
Per escrit
Locució
Personatge
Principal
Locució
Personatge
No principal
Narrador
(veu en off)
Adjectius qualificatius utilitzats:
Justificació de l’adjectiu:
Objectius i estratègies:
Objectius à Record (memòria), Notorietat, Imatge de marca
Objectius:
Notorietat: atraure l’atenció (titular/eslogan agressius utilització de l’humor, suspens...)
Coneixement: Parlar sobre l’existència del producte o servei; les seves característiques, mode o forma d’utilització.
Desig i resposta afectiva: Motivacions afectives i emocionals que modifiquen o reforcen les actituds positives. Proposta de comportament: arguments, raons, testimonis, solucions.
Canvi: Agressiva, provocadora del canvi i de la preferència: comparacions, nous llenguatges, elitisme, testimonis inusuals, promocions, etc...
Fidelitat / Memorització: Record i evocació: subratllen qualitats, reforcen la imatge, oferir nous usos, aplicacions, o bé actualitzar-los, agrair o premiar la lleialtat a la marca o producte.
Adquisició: Representen la satisfacció que produeix l’obtenció i/o l’ús del producte. Es imaginativa i implicativa. Proposta basada en el mimetisme (imitació), per la via de la demostració o del testimoni.
Observar quins elements de la publicitat estan relacionats amb aconseguir “imatge de marca”, i anotar-los:
Estratègia: à extensives, intensives, fidelització...
Estratègies competitives ( són les que busquen aconseguir guanys sobre les marques competidores ; captar la xifra de negoci de la competència);
Estratègies de desenvolupament: són les que busquen augmentar la demanda global; bé creant nous consumidores, o modificant els comportaments de compra i consum);
Estratègies de Fidelització: l’objectiu és conservar els clients; i són compatibles-complementàries amb els dos tipus d’estratègies anteriors.
Valors, motivacions i insights:
Valors:
Motivacions:
Hi ha insight: à si, no, no es veu clar
Si es que sí à Està connectat amb el problema (dolència) à si, no
Està connectat amb la qualitat de vida? à si, no
Està connectat amb l’estil de vida? à si, no
Està connectat (o vinculat) amb el tipus de personatges? à si, no...
Part captatòria de l’anunci (descriure quina és la part de l’anunci que formula una proposta concreta al client, quins són els aspectes o elements que poden convence’l, i com s’argumenta la proposició concreta que l’anunci fa al possible client):
En quina situació es mostra el producte? à al final (pack shot); al principi, enmig de la trama...
Tagline (frase de tancament, que normalment crida a l’acció):
Eslogan:
Marca:
Personatges
Nº
Rol
Estereotip
Raça
Nivell social
Es mostra bell o eròtic?
Parla?
Es relaciona amb el producte?
És creïble?
Nen
Nena
Adolescent noi
Adolescent noia
Adult jove H
Adult jove D
Adult madur H
Adult madur D
Gran H
Gran D
Personatges: à grup, parella, família, persona sola, etc...
Quins vincles hi ha entre els personatges? à amistat, companys, relació de parella, matrimoni, ensenyament, etc...
[Nota: està relacionat amb els valors]
Quines accions fan els personatges? à dorm, etc...
Les accions que fan els personatges estan relacionades amb el benefici? à si, no, no queda clar
Els personatges parlen (o diuen alguna cosa)? à Text diegètic: à si, no
Fan alguna cosa respecte el producte de manera directa: à prenen el producte, etc...
Fan alguna cosa respecte el producte de manera implícita: à es dedueix que han pres el producte, etc...
S’aprecia la professió d’algun personatge? à metge, farmacèutic, etc... [Nota: està relacionat amb l’estereotip]
Hi ha la figura de prescriptor: à metge, farmacèutic, científic, personatge famós esport, personatge famós actor (persona amb la que s’identifica el target), etc...
Presentació del personatge principal primer preocupat, i després feliç-satisfet? à si, no, no es veu clar.
Ordre argumental segons l’esquema problema-solució:
1- Presentació de las qüestió com un problema?
à si, no, no es veu clar.
2-1 Es mostren les conseqüències per al receptor si no hi ha solució, de manera explícita? à si, no, no es veu clar.
2-2 Es mostren les conseqüències per al receptor si no hi ha solució, de manera implícita? à si, no, no es veu clar.
3- Solució (proposta de solució): à si, no, no es veu clar.
4- Benefici (per al receptor) de solucionar el problema? à si, no, no es veu clar.
5- Assenyala l’opció específica, presentada com a senzilla i adequada: à si, no, no es veu clar.
S’arriba a conclusions implícites? à si, no, no es veu clar.
S’arriba a conclusions explícites? à si, no, no es veu clar.
Llenguatge
Tipus
Introducció
Nus
Desenllaç
Tancament
Ús informatiu
Ús expressiu
Ús interrogatiu
Ús operatiu
Ús prescriptiu o directiu
Hi ha veu en off (narrador)? à si, no
Hi ha sobreimpressions? à si, no
Si n’hi ha, anotar si són:
Llegibles fàcilment
Velocitat normal
Il·legibles
Velocitat ràpida
Model comunicatiu: à argumentatiu, discurs, relat, ...
To racional-informatiu: à emocional, informatiu, etc...
Funcions del missatge: à referencial, expressiva, conativa, fàtica, metalingüística, poètica.
Paraules i conceptes clau:
Escena:
Acció: àdorm, etc...
Significants visuals:
Iconicitat: à fotogràfica-audiovisual, animació d’objectes, 3D, dibuixos animats, escriptura (com a imatge visual) ...
Enquadrament (predominant): àPM (pla mig), PA (pla americà), PG (pla general), PP (primer pla), PPP (primeríssim primer pla o pla de detall)
Perspectiva: à normal, artificiosa
Il·luminació: à neutra, subratllada
Angulació: à frontal, picada, contrapicada
Moviments (destacats): à normal (realitat), càmera lenta, acceleració, càmera estàtica, travelling, zoom in, zoom out, panoràmica, grues, vertical, horitzontal
Colors-cromatisme (predominant): à colors clars, lluminosos, etc...
Hi ha sobreimpressions? à si, no
Hi ha títols? à si, no
Hi ha carteles? à si, no
Estil de l’espot (tipologia i gènere)
Segons...
En funció dels personatges
En funció dels recursos tècnics i d’estil
Segons...
Problema-solució
Testimonial famós
Animació i 3D
Humor
Comparació
Testimonial no famós
Efectes especials
Emocions
analogia
Publicitat amb nens i/o per a nens
Fantasia
escàndol
Slice of life
Vinyetes
Spokesperson
Muntatge (edició) +/- sintaxi:
Sintaxi diegètica (es posen els arguments dins la història) à si, no
Sintaxi extradiegètica (es posen els arguments fora de la història) à si, no
Locucions i textos
Hi ha textos sobreimpresos? à si, no
Hi ha esloganà si, no
Si és que sí:
- Escrit? à si, no
- Parlat? à si, no
- Escrit i parlat? à si, no
- Parlat pel personatge (diegètic)? à si, no
- Parlat en veu en off (narrador)? à si, no
[text: copiar l’eslogan]:
L’eslogan està relacionat amb els valors? à si, no, no es veu clar
Aparició del logotip – marca? à si, no
Si és que sí àMoment d’aparició: à final, en la història, en la història i al final, etc...
[relacionar amb el tipus de llenguatge utilitzat: prescriptiu....]
Figures retòriques
En el pla visual
En els diàlegs
En el text
En el concepte
En la història (narració)
Metàfora
Sinècdoque
etc
Aspectes o elements que poden induir a error als consumidors
Expressió o manifestació de:
Expressat de manera explícita
Expressat de manera implícita
Seguretat
Eficàcia
Qualitat
Puresa
Tolerància
Tipus de benefici
Exageració en el problema
Exageració en la solució
confusió
Adjectius atribuïts a la qualitat, eficàcia, puresa, seguretat o tolerància:
Expressat de manera explícita
Expressats de manera implícita (es poden deduir)
Absolut
Perfecte
Excel·lent
Total
Màxim/a
Òptim/a
Altres...
Indueix o pot induir error respecte a que:
Ho diu de manera explícita
Es dedueix (manera implícita)
Funcionarà bé (serà la solució al problema)
Si-no
No tindrà efectes secundaris
Si-no
Hi pot haver confusió respecte:
Hi ha publicitat comparativa?: si/no
Si n’hi ha:
Tipus:
- Comparació amb altres marques à si, no
- Comparació indirecta à si, no
- Comparació demostrada à si, no
- Comprovació no demostrada à si, no
Expressa superioritat: à si, no
Elements de la comparació: à eficàcia, tolerància, preu, qualitat, etc...
Es fonamenta amb característiques essencials, afins i demostrables dels productes: à si, no, no es veu clar
Es distingeix clarament entre informació i persuasió? à si, no, no es veu clar
Hi ha informació per a un ús adequat del medicament? à si, no, no es veu clar
Hi ha alguna menció sobre l’ús racional del medicament (explícita)? à si, no, no es veu clar
Hi ha alguna menció sobre l’ús racional del medicament (implícita)? à si, no, no es veu clar
[Nota: a part de la pantalla blava, és a dir, dins el missatge, ja que la pantalla blava es posa al final del missatge, i no se’n fa gaire cas...]
Resum-síntesi dels elements que descriuen la part publicitària de l’anunci i la part que transmet valors i identitat respecte la marca i/o l’anunciant:
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada