dilluns, 22 de febrer del 2010

Anàlisi-Recerca sobre la Comunicació de Barcelona World Race i Alicante 2008.

Observació: en alguns anuncis difosos en els mitjans premsa i televisió apareix una sobreimpressió amb uns logotips; per exemple: Barcelona World Race, Alicante 2008, etc...

L’objectiu d’aquesta activitat pràctica consisteix en analitzar una sèrie de variables que ens permetran arribar a unes conclusions que és possible que no es vegin a primera vista:

- Observació de l’estructura narrativa i el missatge d’alguns d’aquests anuncis. Breu explicació del missatge: quin és el benefici expressat en l’anunci? Quin és l’objectiu que pretén aconseguir? Quins són els valors que de manera directa o indirecta es manifesten en el missatge publicitari? Hi ha insight? Quin és el posicionament del producte, marca i/o anunciant? Etc...

- Observació dels elements del missatge publicitari que es puguin relacionar directament amb l’empresa o institució anunciant.

- Quina és la relació entre el missatge de l’anunci que conté el logotip (p.ex. el de Barcelona World Race, Alicante 2008, etc...) amb l’anunciant?
v El segon apartat és una breu recerca sobre els esdeveniments relacionats amb aquesta publicitat:

- Quin és el grau de coneixement que teniu, d’entrada, sobre aquests esdeveniments?

- Després de contestar la pregunta anterior, fer una cerca per Internet i en l’Hemeroteca online de publicacions periòdiques (La Vanguardia, El País, El Periódico, El Mundo, etc...) i anotar el tipus i quantitat de notícies relacionades. L’objectiu és extreure algunes dades bàsiques sobre durant quin període s’han publicat continguts relacionats amb aquests esdeveniments, a partir de quin moment se n’ha deixat de parlar; i sondejar quin ha estat el tractament mediàtic d’aquests esdeveniments.

De manera paral·lela, seria possible plantejar un qüestionari breu, dirigit a una petita mostra de persones (p.ex. alumnes de la Facultat que voleu) sobre algunes preguntes que ens permetin relacionar la informació que trobarem amb quina és la percepció de persones externes a la investigació:

- Recordes alguns anuncis que portin sobreimpressionats els logotips de Barcelona World Race, Alicante 2008, etc...? (si en recorden, anotar quins)

- Saps a què fan referència?

- Recordes alguns altres casos similars?
v - Recordes quin és l’anunciant, marca o producte d’aquests anuncis?
v - Com interpretes el missatge? Què t’està dient aquest logotip dins els anuncis?
v - I finalment, preguntar sobre el record dels esdeveniments (p.ex. Barcelona World Race, Alicante 2008 etc...) i qualsevol informació relacionada que recordin. Ho podeu concretar amb sub-preguntes o deixar que l’entrevistat digui el que vulgui.
v L’activitat pràctica té com objectiu aconseguir una sèrie de dades que ens permetin reflexionar sobre una curiosa modalitat de comunicació dins la publicitat. Partim d’un punt inicial en el que no sabem si vosaltres (com a investigadors) i els destinataris (persones a qui podem preguntar) entenen bé quin és el sentit de la presència d’uns logotips al final de la publicitat de determinades marques. (No concretem quines són per poder observar quin és el grau de record de les mateixes, ja que serà una dada útil que podrem relacionar amb altres que anirem obtenint més endavant).
v Més enllà de la publicitat, hem d’observar quina és o ha estat la presència i tractament que els mitjans de comunicació han fet en relació als esdeveniments relacionats amb aquests logotips presents en aquests anuncis. Aquesta anàlisi ens permet veure si hi ha alguna mena de paral·lelisme entre el que és o ha estat notícia amb el que es difon en la publicitat.
v Per altra part, també interessa prendre nota de quin és el record i amb quins elements s’associa per part dels destinataris dels missatges publicitaris i continguts informatius; per acabar amb el darrer punt: obtenir unes conclusions preliminars que ens permetin descobrir quins objectius s’ha pogut plantejar l’anunciant a l’hora de realitzar aquesta publicitat.
v Debatrem els resultats a classe i els publicarem en el blog (creative commons)

L’activitat pràctica es pot fer en grups. Donat que els grups inicials són de 3 a 4 persones, podeu agrupar-vos en grups més grans, de manera que podeu distribuir les diverses parts que hem plantejat sempre que es realitzi de manera coordinada i organitzada. (És a dir, es podria fer l’activitat en un únic grup, ja que es valorarà la capacitat d’autoorganitzar-vos, l’autonomia, i la qualitat de la informació obtinguda; dades que serviran de base per establir els criteris de valoració de la resta d’activitats pràctiques de l’assignatura). Després d’aquesta primera fase de recerca, intentarem, en una sessió de treball conjunta, obtenir les conclusions definitives.
v Fases de la recerca:
  1. Metodologia i anàlisi de la situació.
  2. Anàlisi de la documentació.
  3. Conclusions preliminars.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada