divendres, 20 de maig del 2011

Investigació del col·lectiu de llicenciats que no han trobat cap reina relacionada amb els seus estudis

L'objecte d'estudi és el col.lectiu de llicenciats que no han trobat feina relacionada amb els seus estudis; amb l'objectiu d'analitzar quins són els factors que han pogut condicionar la seva situació professional. El mètode d'anàlisi és molt senzill (però laboriós, en funció de quina mostra s'adopti. En tot cas, després parlaré de la mostra). El mètode d'anàlisi seria una combinació de qüestionaris, entrevistes en profunditat, grups de discussió, i el mètode delphy (en el cas que poguem accedir a 5 experts en pedagogia i experts en pedagogia i formació). Es definirà una selecció d'items a analitzar (es preguntaran una sèrie d'aspectes relacionats amb la formació, les expectatives, la preparació, la cerca de feina, les oportunitats de feina que han tingut, les condicions d'aquestes feines, el tipus de decisions que s'han près, els principals obstacles, etc...).
La mostra té una part fàcil, i una altra més difícil. La part fàcil és triar els grups de llicenciats, ja que Història, Polítiques, Sociologia, Dret, entre altres, són col.lectius de llicenciats molt més voluminosos que el percentatge de llicenciats que realment treballen an coses estretament relacionades amb la seva preparació.
La part més difícil serà com dins un determinat col.lectiu, accedir a un % representatiu de persones que reuneixin aquestes característiques i que no suposi un esviaix. Aquí ens faria falta suport del servei estadístic (segur que ho resolen fàcilment), però després, costarà posar en pràctica la recerca (enviar qüestionaris, seleccionar per fer grups, entrevistes, etc...)´. Això ho podrem contrastar amb dades oficials (les de l'IDESCAT, Agaur/Universitats, ja que tenen informes, penso que molt parcials, sobre el fenòmen, que mai s'ha analitzat des del punt de vista qualitatiu i social.
Entre els temes a analitzar, hi haurà un enfocament molt centrat en les aptituds, habilitts, competències, pràctica, productivitat, eficiència, etc... (com a valors que, en teoria, s'havien d'haver posat en pràctica durant els estudis, en el procés de recerca de feina, i en les feines que estiguin fent actualment.
Un estudi més ambiciós es podria plantejar investigar també els llicenciats que sí han trobat feines relacionades, i contrastar els motius, condicionants, aspectes relacionats amb la seva preparació, aspectes socials, etc...
Una investigació així oferiria dades molt valuoses tant per a les Universitats, però especialment, per conéixer quines són les necessitats de formació i preparació que realment ofereixen oportunitats de feina (ja que encaixen amb les competències, habilitats....) que demanen les empreses en sectors concrets i en un moment determinat, com l'actual.
Una de les línies d'observació estaria molt centrada en quin és el risc d'exclusió (bàsicament professional) d'un conjunt ampli de persones amb una formació (teòrica) que els habilita per a coses que no hauran tingut l'oportunitat de posar en pràctica; amb les consegüents conseqüències de tipus valoratiu (aspectes psicològics, sociològics, relacionats amb les seves motivacions, visió del món que els envolta, satisfaccions i insatisfaccions, etc..).
Penso que investigar-ho demanaria un equip ampli de persones. Si no, es podria fer una recerca preliminar, però arribar al fons d'aquest tema (si és que interessa arribar-hi) demanaria aconseguir realitzar moltes entrevistes (a persones que reuneixin les característiques que volem analitzar, i a experts), contrastar-les, i treure'n un bon grup de conclusions, útils i que permetrien tenir constància de què s'està fent bé i què no en l'àmbit de la formació.
Manel

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada